Kulturella utbyten

Idag är det skolstart men såklart har jag dragit på mig en ordentlig förkylning så att ta en klass på förmiddan var uteslutet. Min roomie Jee Hye kom för en stund hem från sin campingutflykt och hon hade lite medicin hemma som jag fick, känns lite bättre nu så det kanske blir en dansklass ikväll ändå.....vill ju!

Förhoppningsvis räddningen:


En av de bästa sakerna med att vara utomlands, och i en stad som NY då, är alla olika kulturer man stöter på. Jee Hye är som sagt från Sydkorea och jag har hittills lärt mig att man där är 2 år äldre än i övriga världen. Man blir ett år när man föds och 2 år på den närmast kommande nyårsafton. Är man född i december så blir man ju 2 år rätt fort. Jee Hye är utbildad Oriental Doctor (6 år på universitetet). I korea så finns det många sjukhus med orientalisk medicin . Det dom använder är akupunktur och örter. I västvärlden ses detta mest som terapi medan det där är i stort sätt jämställt med konventionell medicin. Och hur bra är det inte att ha en Oriental Doctor som roomie. Fick prova lite akupunktur idag för min fot (som jag hoppas ska hålla under dessa månader, men om inte annat så kan jag ju få lite hemma behandling hihi )

I lördags tog jag en promenad till och i Chinatown. Jag var nära att gå hem direkt för bland det första jag såg var något vidrigt! På gatorna där har det en massa matstånd. Jag är inte jättekänslig när det kommer till att se rått kött eller fisk, inte heller levande krabbor är nåt jag dör av. Även om jag tycker att det är hemskt så är det ju nåt man sett förut. Men - levande grodor i en stor hink! Fy fan! Stora söta grodor som tittade på mig! Det var mer än vad jag klarade av, buhu. Tydligen lite av en turistattraktion, varför finns det så hemska människor? Jag fortsatte dock min promenad och blev lite gladare i hjärtat när jag gick förbi en restaurang som jag visste skulle ligga där nånstans, ska äta där nån dag:


Häromdan var jag och Johanna hemma hos en granne, Ivan från Colombia, han har gett oss en köksbord. Snällt! Han ville höra typisk svensk musik. Vi funderade länge, det är ju faktiskt inte så lätt! Vad är traditonell svensk musik? Vi försökte med lite Cornelius. Mmm kanske, sen började han fråga vad vi dansar till när vi går ut. Vi svarade att det är ungefär som här. Han var ändå inte helt nöjd och inte vi heller, och då kom vi på det! Dansband. Ja stackars Ivan fick höra Vikingarna och fick en kort uppvisning i bugg. Vad är Sverige för land egentligen, jag skäms haha!

Ja, det var lite av de kulturella utbyten som sker här. Till sist, när folk frågar hur Sverige är så är det första ordet som kommer; cold.

Love!

Kommentarer
Postat av: Pyo

åh jag är så nyfiken på att höra mer om din doktor och hennes medicin!!!!! vet du vad de där pillren(?) består av?

oh oh oh, var hos min kinesiska doktor hemma i Övik idag, och det var spännande. jag vill lära! kram Fina du och en stor kram till johanna med som jag inte har pratat med på evigheter. PUSS

2010-09-06 @ 23:25:28
Postat av: Pia

Så himla lyx att bo med en orientdoktor! :D

Jag har faktiskt funderat på att uppsöka nån TCM (traditional chinese medicine) som finns här i stan. Verkar ju himla bra då man läser om det! Att de ser till hela kroppen/personen och inte bara lokalt precis där man pekar att man har ont. Är också lite sugen på akupunktur... Så snart ska jag nog provringa dit!



Under tiden väntar jag med spänning på din utvärdering av mediciner och nålar här! :)

2010-09-07 @ 22:13:23
URL: http://piabur.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0