Tid för att läsa.

En av de bästa sakerna med att leva det ändå rätt "lätta" liv jag lever för tillfället är att jag har mycket tid för att läsa. Jag läser alltid på tunnelbanan, ibland är jag en sån där irriterande människa som envisas med att läsa trots att det är proppfullt i vagnen, men det är svårt att låta bli när man är inne i en annan värld. Om jag har en paus mellan klasser som jag inte hinner hem på så läser jag när jag äter min lunch, eller kanske det bästa: sitter på starbucks med en chai tea latte eller varm choklad.

Jag har alltid älskat att läsa. Slukade böcker när jag var liten och så har det fortsatt. Men vissa perioder har det varit betydligt mindre, framförallt när man har pluggat. Men de senaste månaderna har jag som sagt läst en hel del så jag tänkte ge lite boktips!

Eat pray love - Elizabeth Gilbert Jag hade hört talas om den här ett tag, mest för att den filmatiserats. Visste inte riktigt vad den handlade om men Jeehye hade den så jag gav den ett försök. Jag blev helt fast! Den är skriven med humor och beskriver en kvinnas kamp och längtan efter lycka och hennes rätt tuffa väg dit. Inspirerande och underhållande på samma gång.
Resehandbok för singlar - Liz Tuccilo Den här fick jag med mig från fina Johanna Sandberg. En bok som man skrattar högt till och inte behöver vara singel för att läsa. Det är en roman inte självhjälpsbok haha.
Böcker av Roslund & Hellström Två deckarförfattare som tillsammans skriver rätt brutala böcker. Jag fick den senaste i julklapp och jag måste säga att de är riktigt bra. Mamma och Rang (min låtsaspappa för de som inte är bekanta med det smeknamnet) har enorma mängder med deckare hemma så jag har läst en hel del. Ibland kan jag bli less om jag läst för många på raken men att variera med en deckare då och då gillar jag och då av hög kvalite!
Good Omens - Terry Pratchett & Neil Gaiman En riktigt lustig bok! Tyvärr var det ibland lite för komplicerad engelska som gjorde att jag missade en del av humorn men trots det så var den riktigt bra. Handlar om jordens undergång, typ. "And someone seems to have misplaced the Antichrist..."
The Twilight Saga - Stephenie Meyer Hade kanska uppskattat den här ännu mer när jag var 16 men jag kan inte låta bli att fastna trots allt. Har läst de första två böckerna och ska snart sätta tänderna i (ha ha ha) den tredje. Om man gillar romantik med lite övernaturlig tvist så kan jag rekommendera dessa. Eller om man vill få folk att tro att man är yngre än vad man är ;)
I lördags gjorde jag en liten utflykt till ett bokmecka; Strand Books. En helt underbar, gigantisk bokaffär som säljer både begagnade och nya böcker. Gjorde några fynd. Framförallt atlasen från 1926 som jag betalade 1 dollar för. Kanske inte så nödvändigt inköp men äsch.
Nä, dags att sova. Eller ja först läsa lite då!
Kärlek!

Kommentarer
Postat av: Pia

Det här inlägget hade jag kunnat skriva själv. Förutom boktipsen då jag inte läst nån av dom där böckerna. Bästa böckerna jag läst på senaste är sagan om Otoriklanen. Det är en triologi i fem delar :D Bara en sån sak! Författare Lian Kern. Läs dom! :)

2011-02-09 @ 08:46:46
URL: http://piabur.blogg.se/
Postat av: Annika

hej Carolina! Det är så fint att läsa din blogg! Och bra inlägg boktips är alltid välkommet. Kan förövrigt rekommendera ALLA Terry Pratchetts böcker- helt underbara! Har 30 st i bokhyllan så det är bara att låna om du tar vägen förbi Stavanger på väg till Hindås nån gång. :)

2011-05-06 @ 07:26:24
URL: http://magpiesatsunrise.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0